Onderwijsvisie

Goed christelijk onderwijs voor de toekomst

We streven naar kwalitatief goed christelijk onderwijs waarin we kinderen helpen zich te ontwikkelen voor hun toekomst. Vanuit onze identiteit ervaren we dat ieder mens uniek geschapen is door God. Zijn Liefde willen we delen en uitstralen naar de kinderen en de omgeving van de school.

In ons onderwijs willen we kinderen tot bloei laten komen. Ze mogen zich ontwikkelen tot unieke mensen. Door middel van inspirerend onderwijs motiveren we ze om kennis en vaardigheden eigen te maken. Dit geven we onder andere vorm door thematisch onderwijs en eigentijdse methodes. De lessen uit de methodes verrijken we met verschillende soorten werkvormen en eigen creatieve ideeën. We willen kinderen leren om zelfstandig keuzes te maken en hier verantwoordelijkheid voor te nemen. Het onderling samenwerken tussen kinderen en teamleden vinden we belangrijk. Ouders zien we daarin als een belangrijke partner

De kenmerken van ons onderwijs

  • christelijke identiteit in Bijbellessen, vieringen en onderlinge omgang 
  • veilige en gezellige sfeer op school 
  • goed pedagogisch klimaat d.m.v. Gouden Weken en Kanjertraining 
  • orde, rust en duidelijkheid 
  • aandacht voor zelfstandigheid, samenwerking en verantwoordelijkheid 
  • moderne onderwijs- en lesmethodes 
  • zorg en aandacht voor elk individueel kind 
  • werken vanuit thematische context 
  • goed en veel contact met betrokken ouders 
  • enthousiast en gemotiveerd team  

Jaargroepen

We werken in jaargroepen. Dit betekent dat kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd samen in een groep zitten. Omdat we een relatief kleine school zijn, hebben we de jaargroepen gecombineerd tot vier klassen (groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8).

Werken aan de basis 

Bij de scholen van NoorderBasis realiseren we ons dat wat we leren snel verandert, maar dat de manier waarop niet verandert! Kennis is en blijft de basis van onderwijs, waarmee kinderen vaardigheden kunnen ontwikkelen die nodig zijn in deze wereld. Werken aan de basis betekent voor ons:

B = Betrokkenheid bij de leerlingen door boeiend onderwijs.

A = Activerende werkvormen en directe instructie voor effectieve lessen.

S = Sociaal-emotionele vorming in een veilig klimaat.

I = Innovatief zijn door actueel en onderbouwd te werken.

S = Succeservaringen blijven kinderen bij voor het leven.

Thematisch onderwijs

We streven naar inspirerend onderwijs door eigentijdse methodes en thematisch onderwijs in te zetten. Tijdens de lessen wordt gebruik gemaakt van werkboeken en verschillende digitale middelen. We bieden wereldorienterende vakken thematisch aan de kinderen in groep 1 tot en met groep 8.

Volop ruimte voor ontwikkeling

In ons onderwijs houden we rekening met verschillen tussen kinderen en passen indien nodig het lesgeven daarop aan in leerstof, tijd en tempo. We willen kinderen tot bloei laten komen. Ze mogen zich ontwikkelen tot unieke mensen. Voor kinderen die wat extra uitdaging nodig hebben, hebben we een interne plusgroep; de komeet- en planeetgroep.

Kanjertraining

Elke week worden Kanjerlessen gegeven om zo de sociale vaardigheden van kinderen te versterken en een positieve sfeer te creëren. Door middel van deze methode worden kinderen zich bewust van hun eigen gedrag en leren ze ook daarvoor verantwoordelijkheid te nemen.

Extra ondersteuning

We willen elk kind een plekje geven op de Handpalm. Aan de hand van een protocol bepalen we zorgvuldig of onze school de juiste plek is voor het kind, zodat het de aandacht en het passende onderwijs krijgt die het verdient. Voor leerlingen met een specifieke behoefte kijken we samen met de intern begeleider en ouders naar de mogelijkheden.

Ouderbetrokkenheid

Een ander belangrijk kenmerk van onze school is de ouderbetrokkenheid. Wij vinden het belangrijk dat ouders betrokken zijn bij de school. Samen zijn we verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind. We geven dit vorm door regelmatig met ouders in gesprek te zijn op zowel formele als informele momenten.

Daarnaast waarderen we het dat ouders betrokken zijn bij verschillende activiteiten vanuit de school. Denk aan het meevieren van de maandvieringen en hulp bij activiteiten in of buiten de school.

directeur afbeelding

Arianne Nies

Directeur De Handpalm

Even kennismaken?  

We nodigen je graag uit bij ons op school voor een persoonlijke rondleiding!

Maak een afspraak

Blijf op de hoogte

Bekijk de laatste updates rechtstreeks van onze socialmediakanalen!